Motto: „Ten, kdo nerozumí přírodě, jde studovat biologii. Ten, kdo nerozumí sám sobě, jde studovat psychologii. A ten, kdo nerozumí ničemu, jde na moře.“ (I.Orel – Idioti na plavbě kolem světa)
Stručný přehled našich plaveb v ČR a v zahraničí
2015 – Chorvatsko – Krvavica, Brač, Hvar, Korčula, Krvavica, Brač
Desátá plavba se vydařila příjemným slunečným počasím, ale díky špatně udržované a staré lodi z mariny Ramova nebylo dosaženo předpokládaného cíle. Naopak bylo nutno se uprostřed plavby vrátit do mariny a nechat opravit závažnou poruchu kormidla. Přesto se podařilo projet pěkný okruh kolem ostrova Brač a Hvar se zastávkami v příjemných zátokách a dále navštívit město Korčula na stejnojmenném ostrově. V tomto přístavu jen shodou šťastných okolností nedošlo ke kolizi vinou poruchy kormidla a tím neovladatelnou lodí. Nucený návrat do mariny okolo poloostrova Pelješac a pobřeží a oprava zabrala skoro 2 dny. Pak už zbyl čas jen na krátký okruh kolem ostrova Brač se zastávkou na Hvaru.
Kompletní fotografie z plavby najdete zde: http://leogallery.zonerama.com/Album/945260
- loď Bavaria 39, Timon a Pumba
- vzdálenost plavby cca 190 Nm
- posádka – 5 osob
- počasí – slunečné, vítr mírný
- Charter – Marina Ramova
2014 – Chorvatsko – Split, Brač, Hvar, Vis, Biševo – Modrá jeskyně
Na již deváté plavbě jsme se rozhodli, že nebudeme bojovat proti větru a vydáme se tam, kam to popluje. A tak jsme pluli kolem ostrova Brač, ke Hvaru a jeho hlavnímu městu. To jsme si prohlédli a zakotvili poblíž u Paklených ostrovů. Noční bouře nás přinutila vyhledat po půlnoci útočiště v blízké maríně. Udělali jsme to včas, a tak jsme dopadli o mnoho lépe než několik dalších lodí. Další dny už byla plavba klidná a dopluli jsme až k zatím nejvzdálenějšímu ostrovu na jihozápadě – Biševu, kde je pěkná Modrá jeskyně. Zpět k ostrovům Veli Drvenik a Šolta, většinou za slunečného počasí a chladného větru. Nakonec jsme si hezky zaplachtili ve Splitském zálivu.
Kompletní fotografie z plavby najdete zde: http://leogallery.zonerama.com/Album/451105
- loď Sun Odyssey 43 Makarska II
- vzdálenost plavby cca 200 Nm
- posádka – 7 osob
- počasí – slunečné, vítr do 35 Kn
- noční bouře až 45 Kn
- Charter – Orvas Yachting
2013 – Chorvatsko – Biograd, Šibenik, Trogir, Kornati
Již osmá plavba nás zavedla z Biogradu n.M. nejprve směrem na jih k ostrovu Murter, dále k pobřeží k městům Šibenik, Primošten a Trogir a pak zpět k ostrovu Kaprije. Odtud jsme zamířili k souostroví Kornati tentokrát na okružní plavbu. Zajímavým průplavem Mala Proversa jsme se dostali k ostrovu Pašman, který jsme téměř celý obepluli s několika zastávkami na koupání a přenocování. Počasí bylo chladnější, ale slunečné, konečně jsme nehltali námořní míle, takže plavba byla ve znamení častého koupání, prohlídek měst a dobrého jídla na lodi včetně čerstvých zeleninových salátů, díky mistrovi v kuchařském umění Pepovi Kodymovi.
Kompletní fotografie z plavby najdete zde: http://leogallery.zonerama.com/Album/166320
Údaje o plavbě:
- loď Sun Odyssey 35 Bella
- vzdálenost plavby cca 180 Nm
- posádka – 6 osob
- počasí – slunečné, vítr do 35 Kn
- Charter – ASC Yachting
2012 – Elba
V září roku 2012 jsme podnikli plavbu z italského Castiglioncella na jih podél italského pobřeží k ostrovu Elba. Po obeplutí části severního pobřeží Elby jsme se museli pro poruchu lodi vrátit do mariny Castiglioncello. S opravenou lodí jsme pak obepluli celý ostrov Elba a zastavili se v nejznámějších přístavech, např. Portoferraio, Marciana Marina, Marina di Campo a Porto Azzurro. Na zpáteční cestě jsme pak přenocovali v Piombinu a vraceli se podél pobřeží kolem města Cecina.
Několik ilustračních fotografií z plavby je zde, více najdete na http://leogallery.zonerama.com/Album/52550
Údaje o plavbě:
- loď Sun Odyssey 35 Castor
- vzdálenost plavby cca 220 Nm
- posádka – 7 osob
- počasí – proměnlivé, vítr do 40 Kn
- Charter – North Sardinia Sail
2011 – Chorvatsko – Dalmatské ostrovy
Koncem léta 2011 jsme uskutečnili už šestou okružní plavbu po Jadranu. Ze splitské ACI mariny kolem západních okrajů ostrovů Brač, Hvar, Korčula, až k poloostrovu Pelješac, se zastávkami v příjemných zátokách a přístavech. Odjezd z horkého závětří ACI mariny Split po převzetí lodi byl pravým vysvobozením. Počasí bylo převážně koupací, takže jsme si po několika ,,studených,, plavbách konečně užili teplého moře. Pokud foukal vítr, mnohdy ( jak jinak ! ) proti směru plavby.
Údaje o plavbě:
- loď Sun Odyssey 35 Cvrčak
- vzdálenost plavby cca 230 Nm
- posádka – 6 osob
- počasí – letní, vítr do 30 Kn
- Charter – Euronautic
Posádku tvoří osvědčená sestava neohrožených mužů ve složení:
Václav Leoš Milan Pavel
Standa Pavel Milan Josef
———————————————————————————————————————————
V roce 2010 jsem naplánoval a uskutečnil plavbu po Holandsku na obytné motorové lodi Derby 15. Tato výprava se od dosavadních lišila – destinací, lodí i rodinným složením posádky. Nazvali jsme jí
Holandsko – jak jinak než na lodi
A opravdu nemůže být lepší volby, než Holandsko projet na lodi po místních řekách, průplavech, jezerech a kanálech. Patří to k téhle zemi odedávna, že život a doprava se odehrává na vodě. Plovoucí domky, zahrádky na břehu a loď místo auta jsou zde staletou tradicí. Když se k tomu ještě přidá srdečnost a přívětivost místních lidí, klid a pohoda, která tu panuje, pak týden strávený na vodě se zdá velmi krátký a člověk se chce znovu vrátit do tohoto pohádkového království.
Plavbu jsme nastoupili v Utrechtu, kde jsme převzali loď Derby 15 od dnes už zaniklé společnosti Hatenboer Yachting. Za krásného, na místní poměry neobvykle horkého počasí na začátku července jsme projeli trasu Utrecht – Gouda – Alphen i.d.R. – Amsterdam – Volendam – záliv Markenmeer – Vesp – Utrecht, v délce 133 Nm.
———————————————————————————————————————————–
Plachtění na Slapské a Orlické přehradě
Neméně dobrodružný a hezký je jachting na tuzemské vodě. Na rozdíl od moře je to daleko intenzivnější trénink plavebních dovedností, protože vítr fouká za každým zákrutem řeky jinak a obraty a křižování je nutno provádět každou chvilku. Díky laskavosti kolegy a kamaráda Václava je k dispozici sedmimetrová výborně vybavená plachetnice, se kterou jsme projeli křížem krážem celou Orlickou a Slapskou přehradu.
Moje náklonnost k vodě se teprve tady mohla řádně projevit, i když průprava z windsurfingu na Dehtáři a Lipně se hodila. Tak blízko vodě a často i ve vodě se dá být právě jen na WS prkně. To byla ta pravá škola, aby člověk pochopil, proč a kam to zatáčí, při jakém směru větru to ještě jede a kdy už ne, a kde vlastně je to záhadné těžiště laterálu … Ale i na opravdové lodi bylo třeba si mnoho věcí ujasnit a vyzkoušet. A zkoušíme dodnes …
2010 – Chorvatsko – Istrie a Kvarner
Koncem září 2010 jsme vypluli na pátou námořní výpravu z chorvatského Sukošanu směrem k Istrijskému poloostrovu s cílem navštívit Pulu a Rabac a obeplout jižní konec Istrie. Odtud jsme pak zamířili kolem severního konce Cresu k ostrovům Krk, Rab a zpět se zastávkou v Zadaru. Kolem těchto ostrovů foukal silný vítr a moře bylo patřičně rozvlněné, takže u některých zajímavých míst (ostrov Prvič nebo poloostrov Lopar) se nedalo vůbec přistát.
Údaje o plavbě:
- loď SAS 39 Vega
- vzdálenost plavby cca 280 Nm
- posádka – 7 osob
- počasí – proměnlivé, vítr do 35 Kn
- Charter – Asta Yachting
2009 – Expedice Dubrovník
Tentokrát jsme podnikli plavbu až na jih Chorvatska s cílem zakotvit v Dubrovníku a prohlédnout si toto slavné město. Startovali jsme ze Splitu z mariny Kaštela, dále kolem ostrovů Šolta, Brač, Korčula, Mljet a Lopud. Časový plán vycházel dobře díky hezkému počasí a celkem příznivému větru. Cestou jsme stihli i několik zastávek na malebných plážích ostrova Mljet a Lopud. Dubrovník je opravdu krásné město a stojí za prohlídku jak uvnitř, tak z moře.
Údaje o plavbě:
- loď Bavaria 34 Ivy
- vzdálenost plavby cca 270 Nm
- posádka – 6 osob
- počasí – letní, vítr do 25 Kn
- Charter – Adriatic Charter
2008 – Kvarnerské ostrovy – Chorvatsko
Z oblíbené mariny Dalmacia v Sukošanu jsme vypluli prozkoumat celou řadu ostrovů a ostrůvků severně od Zadaru. Kolem dlouhého ostrova Pag jsme zamířili ke Krku a Rabu, samozřejmě s patřičnými zastávkami na koupání a prohlídku hlavních měst, dále k Istrii a městu Rabac, a opět na jih mezi ostrov Cres a Lošinj. Zde jsme se zastavili a přenocovali na lodi v silném vlnobití u tajemného městečka Osor, kde je jediný ručně otáčený most mezi těmito ostrovy. Po otevření mostu (pouze ráno a odpoledne) jsme pokračovali dále do Zadaru na prohlídku pozoruhodných mořských varhan.
Po celý týden foukal silný vítr zvaný Bura, ale díky výborné lodi Elan 333, často používané pro závody, byla plavba velkým zážitkem. Kvůli chladnějšímu počasí bylo koupání možné jen v chráněných slunečných zátokách.
Údaje o plavbě:
- loď Elan 333 Žut
- vzdálenost plavby cca 220 Nm
- posádka – 5 osob
- počasí – bura, vítr do 35 Kn
- Charter – Adriatic Charter
2007 – Split – Hvar – Krka – Sukošan
Tento trochu atypický itinerář plavby (jiná nástupní a výstupní marína) vznikl díky tomu, že loď už týden před námi využila jiná skupina kolegů. Tím vznikla zajímavá trasa kolem pobřeží Dalmácie k ostrovům Hvar a Korčula a zpět na severozápad k příjemnému pobřeží u města Šibenik. Nejúžasnější částí výpravy byla plavba po řece Krka přes Prokljanské jezero až do města Skradin, kde jsme zakotvili (dál již jachty nesmí) a pokračovali v cestě na motorové lodi NP Krka až k vodopádům Krka.
Návštěva vodopádů je nezapomenutelný zážitek a neměl by si ho nechat ujít nikdo, kdo se v této oblasti nachází. Samotná prohlídka s cestou trvá několik hodin, a je možné si ji prodloužit koupáním v jezerech na řece.
Údaje o plavbě:
- loď Bavaria 32 Aquilla
- vzdálenost plavby cca 240 Nm
- posádka – 5 osob
- počasí – letní, vítr do 30 Kn
- Charter – Adriatic Charter
2006 – první námořní plavba – Kornati, Brač, Murter
Tato námořní plavba byla první, ale začátek to nebyl. Všechno začalo mnohem dřív, v Čechách na Slapské přehradě, když dva nadšenci Václav a Leoš při jednom pobytu na plachetnici přišli na myšlenku, proč nezkusit jachtit na moři. Nápad to byl tak lákavý, že vše zorganizovali, přizvali ještě kamaráda Milana (tak vznikl základ posádky pro další léta) a jednoho zářijového dne roku 2006 vypluli z chorvatského Sukošanu na moře.
Přece jen bylo třeba se ještě hodně naučit, vyzkoušet teoretické vědomosti v praxi a poznat moře. A to nám vydrželo po všechny další plavby – pořád je co poznávat, zkoušet a učit se.
Údaje o plavbě:
- loď Bavaria 30 Danica
- vzdálenost plavby cca 150 Nm
- posádka – 4 osoby
- počasí – letní, vítr do 25 Kn
- Charter – Adriatic Charter